بیش فعالی کودکان | اختلال ADHD
فروردین 6, 1403بهداشت فردی کودکان
فروردین 6, 1403تاثیر محیط بر رشد کودکان ؛ محیطی که کودک در حال رشد و پرورش در آن است نقش مهمی بر سلامت جسمانی، روانی و شکوفایی خلاقیت کودک ایفا می کند.مهدکودک به عنوان یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر کودک شناخته می شود و لازم است از محیط مطلوب برخوردار باشد تا به کودک علاوه بر فضای رشد، احساس امنیت و آرامش بدهد.
خانه کودک فرشته های خندان با دارا بودن محیط مناسب رشد و تربیت در ایجاد مسیر رشد کودکان دلبند قدم بزرگی برداشته و یادگیری را برای آن ها در همه زمینه ها تسریع می بخشد.
جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره با شماره های 09056180199 و 05137676743 تماس حاصل فرمایید
برای دیدن ویدئو های آموزشی به کانال آپارات مهد کودک فرشته های خندان مراجعه فرمایید
عوامل موثر بر رشد کودکان
عوامل موثر بر رشد کودکان بسیار متعدد بوده و شامل مواردی مانند تغذیه سالم، مراقبت های پزشکی، محیط خانوادگی پایدار، حمایت های عاطفی و روانی، محیط مناسب آموزشی و فعالیت های فیزیکی همراه با ارتباط معنادار با دیگران می شود.
یکی از مهم ترین عوامل موثر بر رشد کودکان، محیط فیزیکی آموزشی می باشد.پاکیزگی، امکانات جذاب، ابزار و وسایل مختص به سنین مختلف، میزان روشنایی محیط، دمای متعادل محیط، نوع و چیدمان میز و صندلی ها همگی باید به گونه ای طراحی و اجرا شوند، که هر کودک با ورود به محیط مهدکوک احساس رضایت و آرامش را دریافت کند.
علاوه بر موارد فوق پویایی و هیجان انگیز بودن محیط، باعث به وجود آمدن فضایی شاد به همراه ارتباطات اجتماعی بهتر و موثرتر کودکان با مربیان و دیگر هم کلاسی ها می شود.نتیجه ای که از این امر حاصل می شود، فرآیند یادگیری اثربخش تر نسبت به دیگر محیط های به دور از شور و شوق می باشد.
خصوصیات محیط آموزشی موثر
خصوصیات محیط آموزشی موثر بر یادگیری کودکان، متعدد بوده و لازم است والدین در هنگام ثبت نام فرزندان خود در بهترین مهدکودک در مشهد با دقت به بررسی فضایی که قرار است کودک در آن مشغول به رشد و یادگیری شود بپردازند.
به دلیل اینکه روند آموزشی یکنواخت ممکن است برای کودکان خسته کننده به نظر بیاید، ما در خانه کودک فرشته های خندان، با استفاده از روش های آموزشی متغیر و متدهای متنوع بهترین شیوه یادگیری را در اختیار کودکان نازنین کشورمان قرار می دهیم.
اهمیت دادن به سوالات ذهنی کودکان از جمله مواردی است که در محیط مهدکودک قابل توجه می باشد.ارزش گذاری برای سوالات کودکان و تفاوت دیدشان به دنیای پیرامون علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس احساس ارزشمندی را به آن ها القا می کند.
در کنار همسویی با دید متفاوت کودکان به جهان، نیاز است مربیان برای پرداخت ایده های خلاقانه به آن ها کمک کرده و با استفاده از شیوه های نوین آموزشی منابع متعددی را در اختیار کودکان قرار دهند.استفاده از ایده های خلاقانه کودکان و ارزش دادن به آن ها مسیر یادگیری را برایشان هموار تر و جذاب می کند.
محیط اموزشی و پرورشی سالم امکان پرسش و پاسخ را برای کودکان فراهم کرده و لازم است مربیان با حوصله و صبر به طور شفاف به آن ها پاسخ دهند.در کنار این موارد ارزیابی کودکان به صورت مداوم و به دور از تنبیه یا تندخویی نیاز است انجام گیرد و این خود نوعی ایجاد انگیزه می باشد.
در بهترین مهدکودک در مشهد نحوه آموزش به کودکان براساس معیارهای هر کودک شخصی سازی شده و باتوجه به تفاوت ها و استعدادهای آن ها روند آموزشی شکل می گیرد.در کنار تمام این تفاوت ها محیط آموزشی دارای تعاملات اجتماعی بوده و هیچ کودکی احساس تنهایی یا ناراحتی نخواهد کرد.
مونته سوری
ماریا مونته سوری (بنیانگذار روش مونته سوری) تاکید دارد که محیط آموزشی نقش مهمی در این روش تدریس ایفا می کند.کودکان به مجیط پیرامون خود جذب می شوند، و از طریق دیدن و تجسم کردن بخشی از ذهن و روان آن ها شکل می گیرد.
مهدکودک با روش مونته سوری در مشهد باید از لحاظ ساختاری و تجهیزات انگیزه بخش کودکان در مسیر رشد و یادگیری می باشد.این محیط به گونه ای طراحی و ایجاد شده است که کودکان از طریق تجربه شخصی، با استفاده از مواد و ابزار مختلف فعالیت های متنوع انجام داده و رشد می کنند.
محیط آموزشی و تاثیر آن در روش مونته سوری به گونه ای است که باعث تقویت حس استقلال، خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان شده و تجربیات ماندگاری را در اختیار آن ها قرار می دهد.به این نکته باید توجه داشت که تنها محیط مصنوعی در این موضوع دخیل نبوده و محیط طبیعی نیز بر یادگیری کودکان در روش مونته سوری تاثیر گذار می باشد.
مشاهده مقاله مهدکودک با روش مونته سوری در مشهد
برای دیدن ویدئو های آموزشی به کانال آپارات مهد کودک فرشته های خندان مراجعه فرمایید
رابطه کودک و محیط پیرامون
تاثیر محیط بر رشد کودکان از همان ابتدا که در رحم مادر رشد می کند، شکل می گیرد.هر نوع صدا، نور، حرکت و حتی رنگ از جمله محرک هایی هستند که کودکان از محیط دریافت کرده و نسبت به آن ها واکنش نشان می دهند.هر کودک با کودک دیگر متفاوت بوده و محرک هایی که از محیط دریافت می کند بر روند رشد جسمانی یا ذهنی، یادگیری، تعاملات اجتماعی و حتی افزایش هوش عاطفی بسیار تاثیر می گذارند.
انسان و محیط دو عامل جدایی ناپذیر بوده و بر یکدیگر تاثیر می گذارند.انسان هم تحت تاثیر محیط خود قرار می گیرد و هم با فعالیت های خود بر محیط تاثیر میگذارد.کودکان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و رفتارهایشان نیز از این طریق شکل می گیرد و محیط فیزیکی رشد و یادگیری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
رابطه کودک با محیط به گونه ای است که والدین و پس از آن مربیان و کادر مهدکودک لازم است فضاهایی را برای یادگیری و فعالیت های مختلف برای کودکان طراحی کرده و در اختیارشان قرار دهند که به ایجاد مسیر رشد کودکان کمک کرده و این امر فرصتی برای تجربیات تازه در دنیای آموزشی و پرورشی آن ها باشد.
تاثیر رنگ محیط بر یادگیری کودکان
تاثیر رنگ در محیط های مختلف چه آموزشی چه دیگر فضاها از قدیم تاکنون به دلیل اهمیت بسیار بالا مورد توجه بوده است.نوع رنگ آمیزی محیط آموزشی اثربخشی زیادی در رفتار، روحیه و یادگیری کودکان دارد.
استفاده درست از رنگ ها در محیط آموزشی شادابی، نشاط، آرامش درونی، تحرک و انگیزه کودکان در یادگیری را به همراه دارد.رنگ به طور کلی رنگها داراي وزن ادراکی هستند و میتوان تأثیرات فضایی رنگها بر نوع یادگیری و فعالیت های کودکان را نیز توضیح داد.
رنگهاي گرم باعث تحریک و ایجاد هیجان میگردند و در مقابل رنگهاي سرد باعث تحریک و ایجاد آرامش میگردند.به همین علت میتوان از رنگهاي گرم و درخشان جهت ایجاد محیطی پرهیجان و از رنگهاي سرد و ملایم جهت ایجاد محیطی آرام، استفاده کرد.
با تعیین رنگ مناسب در یک فضا امکان بزرگتر یا کوچکتر جلوه دادن آن به وجود می آید.علاوه بر آن، رنگ ها میتوانند تنوع فضایی ایجاد نمایند و محیط را از یکنواختی بصری نیز نجات دهند.
در بهترین مهدکودک در مشهد از رنگهـاي متنـوع و متفـاوت برای کلاس ها و راهروها ایجاد شده که این امر میتواند در تشخیص فضاها به کودکان کمک کند.رنگ ها در محیط آموزشی این قدرت را دارند که در کودکان احساس اطمینان و تعلقخاطر نسبت به کلاس و محیطی که در آن رشد می نمایند ایجاد کند.
تاثیر محیط طبیعی بر یادگیری کودکان
تاثیر محیط طبیعی بر یادگیری کودکان به گونه ای است که احساس بی زمانی و بی مکانی را در آن ها به وجود می آورد.کودکان درکی که از محیط طبیعی دارند با درک فضاهای داخلی کاملا متفاوت می باشد، به گونه ای که هیچ ابزار و وسایل آموزشی جایگزین مشاهده نور خورشید، درختان یا دیدن زیبایی یک گل نمی شود.
محیط های طبیعی هرچند کوچک به کودکان امکان می دهد تا محیط را کشف کنند و فرصت یادگیری و اکتشاف را در اختیار آن ها قرار می دهد.
فضاهای بسیار منظم و با ساختار بسته خلاقیت کودک را محدود کرده و در دراز مدت احساس کسالت را به وجود می آورند، به همین منظور لازم است محیط های آموزشی به ایجاد یک فضای طبیعی به منظور ارتقا رشد کودکان ایجاد نمایند.
ما در اینجا به منظور ایجاد فرصت های مختلف برای رویارویی و تعامل کودکان با یکدیگر، تقویت قدرت تفکر و افزایش ظرفیت حافظه اقدام به برگزاری کارگاه گردش در طبیعت با کودکان نموده تا فرصت های یادگیری کودکان را افزایش دهیم، چرا که محرومیت از طبیعت ناهنجاری های ذهنی و رفتار پرخاشگرانه را در انسان به خصوص کودکان تشویق می کند
کلام آخر
معماری و چینش فضاهای آموزشی یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در فرایند یادگیری کودکان می باشد.فضاي یادگیري به عنوان یک عامل زنده و پویا در کیفیت فعالیتهاي آموزشی و تربیتی دانش آموزان ایفاي نقش میکند.
محیط در رشد و آگاهی کودک از راه هاي مختلف اثر بخش بوده به طوری که نوع عادات و مهارت هایی که کودکان کسب میکنند به شرایط و نوع محیطی که در آن حضور دارند متبط است.مسیر رشد و یادگیری و زندگی اجتماعی کودک نیز تابع محیط است.تجربه هر فرد در زندگی نتیجه و محصول تأثیر متقابل میان او و محیط است.